16/03/2022

wat we doen tijdens het 3 biggetjes thema

 Laat ons beginnen met de inloop eens te overlopen:


Onze motoriek oefenen met plasticine. vormen namaken, varkens bouwen, en gewoon kneden. 
Zo houden we onze schrijfhanden soepel. 


 Wat doe jij als je boos wordt? Zoek 3 manieren hoe je kan omgaan met boosheid. 

 We gaan kwalitatief vergelijken. 3 maal dezelfde figuur maar steeds een verschillende grote. Kijk naar de stip om te weten welke figuur er moet komen. 

We spelen het verhaal na met losse elementen

Kan jij het woord varken vinden in de zin? 
Kijk goed en omcirkel het woord. 

 Knutselen van een wolf via stappenplan. 

1 letter kan op verschillende manieren geschreven worden. Kunnen de kleuters de juiste lettervorm bij de juiste letter kleven? 

 een varkenbingo met gevoelens. Draaien - kijken - kleuren. 
Wie heeft eerst zijn kaart vol, kunnen de kinderen hun beurt afwachten? 

Op de knijpkaarten staan steeds kinderen die positief of negatief gedrag vertonen. 
Een duw geven, een knuffel geven, troosten, tong uitsteken,...De kinderen bekijken de kaart en hangen een wasknijper bij het zonnetje die lacht als het positief gedrag is of eentje bij de boze zon als het negatief gedrag is. 

Afhankelijk van het kunnen van de kinderen gaan de kleuters op zoek naar evenveel varkens/ huisje of gaan ze de eerste stappen naar rekenen zetten. Zorg er voor dat er steeds 1 meer is, 1 minder. 


Deze oefening in kwalitatief vergelijken is een moeilijke. De kleuters nemen een opdracht kaart. 
Daar staat op welk prentje ze moeten zoeken. bijvoorbeeld zoals hier:


Op het gezochte kaartje moet het groene varken vooraan, en mag het rode varken niet in het midden. 

En ook in de andere klas wordt het verhaal nagespeeld maar dan met 3 D materiaal. 

Zo dat zijn de taakjes die elke ochtend klaar liggen voor de kinderen. 
Ze schuiven elke dag door, en volgende week wisselen de taakjes van klas. 

Natuurlijk doen we nog andere dingen in de klas. 
Zo hebben we het ordenen van levende varkens 







Kan jij zien hoe ze geordend staan? 

We deden ook in beide klassen aan een mindmap maken. 
Wie kwam er in het verhaal voor, waar speelt het verhaal zich af, wat gebeurd er, en toen? ,...
Zo zetten we de eerste stappen naar begrijpend lezen. herhalen we de woordenschat, maken we een synthese, geven we handvaten aan de kinderen die visuele ondersteuning nodig hebben, ...
Voor sommige mensen gewoon wat prentjes en tekeningen, maar toch iets waar we veel mee kunnen bereiken 😉





In de hoekjes is er als extra de smartgame van de 3 biggetjes. 
We hebben er eentje in het echt in de klas, maar wist je dat je ook enkele opdrachten kunt uitvoeren
online? gewoon naar hier surfen:
3 biggetjes online


In de zaal gebruiken we vandaag de Hopup elementen om het verhaal van de 3 biggetjes eens na te spelen. 

3 huisjes en verschillende biggetjes. 
Een wolf die de huisjes omver blaast
En blijft blazen, zodat alle varkentjes hun toevlucht moeten zoeken in het stenen huisje. 


Het lukt de wolf niet om dit huisje omver te blazen. Dan maar via de schoorsteen denkt de wolf. 
Maar de biggetjes zijn slim en zetten een pot met kokend water onder de schoorsteen. 
Zie je de voeten van de wolf bengelen zoals in het boek? 
Een heus feestmaal volgt:


De wolf wordt op de feesttafel gelegd. En mama varken krijgt de eer om de wolf in stukjes te snijden. 

Met een ander groepje ziet de opstelling er toch weer een beetje anders uit. 
Leuk om te zien en te begeleiden:






En dan is er nog dit. 
Anber uit de klas van juf Tania/ Marjolein is vandaag jarig. 
Deze ochtend krijg ik van mama een cake aangeboden zodat Anber kan trakteren in de klas. 
Een ganse ochtend langs plaag ik Anber. Mama heeft de cake aan mij gegeven ik mag hem opeten, hij is voor mijn klas,... Anber is danig onder de indruk maar gelukkig komen haar klasgenootjes tot de redding. Nee - juf, die is voor onze klas. Die is niet voor jou. anber is Jarig niet jij,..
dju zeg geen cake voor ons dus.
Maar net als ik de hoop op geef komt Anber onze klas binnen. Ze heeft een beetje over en we krijgen elk een stukje. Dank je wel hoor!!

 

 


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten