25/05/2022

uitvinders inloop

  Vorige week waren we er reeds aan begonnen. 

Ons nieuwe thema: uitvindingen

Na het kiezen van onze doelstellingen kozen we enkele passende activiteiten voor de inloop in beide klassen. Zoals altijd gaat we met beide klassen tegelijk aan de slag. 
Na een weekje wisselen we de opdrachten. 

Experimenteren met magneten

Een 3voudige memory. De kinderen zoeken de afbeelding, de omlijning en de schaduw. 

Een nieuw werkboekje, jaja het eerste leerjaar komt in zicht!

De hubelino zet ons aan het denken. Samen met de basisduplo blokken porberen we een eigen knikkerbaan uit te vinden. Trial and Error

Een domino met als onderwerp elektriciteit

 

Experimenteren met hefbomen. scharen, ponsen, perforator,..

 


 
In beide klassen worden de kleuters uitgedaagd om een brug te bouwen. 
De ene klas gaat aan de slag met clicks, de andere met lego blokken. 




Experimenteren en exploreren met tandwielen. Kan je de robot doen dansen? 

Ook hier bouwen we een knikkerbaan maar dan met de houten BBlocks

Werkboekje met meetopdrachten, schrijfopdrachten en kijkopdrachten

Bij de laatste 2 opdrachten gaan we technisch aan de slag. 
De ene klas gaat onder begeleiding vliegers vouwen, de andere maakt een windmolen. 
Vliegers moeten nadien natuurlijk getest worden. 
Er is keuze tussen 2 verschillende soorten. Zodat ook de 2de kleuterklas redelijk 
zelfstandig aan de slag kan. 

 


ZO beginnen we alvast de dag, de komende 2 weken. 

We gingen ook aan de slag met een nieuwe letter. De P van:


We beluisteren een lied, bekijken de zoekprent van de letterdief en doen een lesje bewegend leren met Meester Sander rond de letter P. 
Daarna verwerken we onze kennis en werken in onze letterboek. 









Juf Kelly begeleid de activiteit en Juf Ilse de andere hoekjes. 
Zo kunnen de kleuters in alle rust werken. 



Omdat Juf Joke er niet is gaat slechts 1 deel van de klas turnen. 
Maar om toch wat beweging te hebben, werkte  Juf Ilse nog een ideetje uit. 
Ze maakte enkele kaarten met daarop QR code's. 
De kinderen gaan op zoek naar een kaart in de klas (want tja het was aan het regenen), scannen de code en volgen de dansinstructies. 
De kinderen vonden het zo leuk dat we het in de namiddag nog eens aanboden tijdens hoekenwerk. 







Terwijl we deze week in de hoekjes waren, kwam juf Lien van het eerste leerjaar even meespelen. 
Ook Juf Saskia doet dit. Zo maken de kindjes kennis met de juffen op hun eigen vertrouwde terrein.


 













Nu weten jullie ook weer wat er de voorbije dagen is gebeurd in onze klassen. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten