24/01/2022

poging 2

  Hier gaan we nog eens. 

Vorige maandag waren we gestart met het nieuwe thema:

La moufle




Ik las het verhaal toen voor en al snel kwamen de opmerkingen. 
'Juf wat doe je nu?', 'juf wij verstaan u niet', 'je bent mis',...

Wat was er aan de hand? 
Wel we hebben besloten om de kinderen eens een taalbad te geven. 
We doen dit aan de hand van een super mooi geïllustreerd verhaal. 
Een verhaal die we voorlezen in het frans. 

Vandaag hernamen we nog even het verhaal. 
We bekijken de prenten nog eens en probeerden de verhaalinhoud te achterhalen. 
Ook de eerste franse woorden werden ingeoefend. 
Weet jij wat een 'moufle' is? 
Of ken je misschien souris, lièvre, renard, sanglier of l'ours?

Nieuwsgierig geworden naar ons verhaal? 
Hier kan je het zelf eens bekijken: 


De inloop voor deze week lag al klaar en na een uitleg ronde konden we in de namiddag alvast eens aan de slag. Kijken jullie even mee? 

Op taaleiland gaan we deze week aan de slag met letters. 
we zoeken de juiste letterblokjes of stempelen de juiste letters:

  

Op denk eiland worden verschillende vaardigheden aangewend. 
We moeten eerst alle wanten zoeken tussen de rijst. Dan houden we ze in het licht en gaan sorteren. 
Er zijn wanten met cijfers, getalbeelden, aantal vingers en dobbelsteenbeeld. 



Ook het ordenen van het verhaal, valt onder denkeiland:
  

Op naar beeldeiland, daar schilderen we naar voorbeeld de kaft van het boek in. 

 

De 2 opdrachten voor fijn eiland zijn er die de kinderen al kennen, maar nu in het thema 'la moufle'. 
De geo-borden met wintervoorbeelden:

 


En strijkparels met voorbeelden van de verschillende dieren uit het verhaal. 

Op samen eiland en ook een beetje taal eiland hebben we nog deze opdrachten: 
Het verhaal naspelen met knuffels of stokpoppetjes: 



En dan per twee de dieren uit het verhaal stapelen volgens een legkaart. 
De ene kleuter vertelt, terwijl de andere kleuter bouwt. 


Op natuureiland of ontdekeiland gaan we verschillende elementen samen brengen. Het dierenpersonage uit het boek, een realistische afbeelding van het dier, het dier als woord, de pootafdruk van het dier. Om de kinderen hierbij te helpen, kregen ze enkele info-fiches ter beschikking. 


Er is ook nog een hoekje sneeuw maken , maar door de vele afwezigen in de klas houden we die nog even gesloten. 

In de muziekhoek gaan we als laatste opdracht op zoek naar een passend geluid bij de verschillende dieren. Welk instrument of geluid past bij de muis? bij de beer? 

Zo, de start is gemaakt. 
En nu hopen dat we open mogen blijven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten